Waar moet je opletten bij de aanschaf van een horsetruck of trailer?

Regelmatig zien wij auto's voorbij komen waar het één en ander aan mankeert. Natuurlijk kunnen wij dit herstellen zodat jij weer samen met je paard veilig op stap kan, maar waar moet je nou opletten bij de aanschaf van een horsetruck of trailer? Allereerst kun je eenvoudig bij de RDW de gegevens van het voertuig op te vragen, je kan dit doen via de volgende link. Door het kenteken in te vullen krijg je inzage in het aantal eigenaren, de vervaldatum van de apk-keuring en of het voertuig als gestolen geregistreerd staat. Ook kan je hier informatie vinden over de maximale toegestane massa (het laadvermogen) en tot hoe zwaar de auto mag trekken. Bij het kopje 'Tellerstanden' geeft de RDW ook aan of de laatste registratie van de kilometerstand logisch is. Wanneer de geregistreerde kilometerstand telkens hoger is dan de de daarvoor geregistreerde tellerstand dan verklaart de RDW deze als logisch. Alle kilometerstanden worden tijdens de apk-keuring van het voertuig geregistreerd. Maar wat nog veel belangrijker is om te controleren is de staat van de wagen. Om te beginnen, beginnen wij bij de banden. Omdat er over het algemeen met een horsetruck of trailer niet veel kilometers worden gereden, slijten de banden nauwelijks. Maar dat betekend niet dat vervangen niet nodig is. Oude banden geven namelijk minder grip en hebben een langere remweg. Tevens kunnen ze door vervorming en ouder uitgehard rubber minder comfort geven. Je kan de leeftijd van de banden eenvoudig controleren, op de zijkant van je banden staan namelijk een DOT-code (staat voor Department Of Transportation). Vanaf 2000 bestaat het laatste deel van de DOT-code uit vier cijfers. De eerste twee cijfers staan voor de week van de productie en de laatste twee voor het jaar. DOT-code 1720 staat dus voor week 17 in het jaar 2020. Daarbij controleer je de banden natuurlijk op voldoende profiel en of de banden hetzelfde zijn. Je wilt natuurlijk je paard veilig vervoeren daarom is het belangrijk om de staat van de wanden en de vloer van het voertuig te controleren. Wat wij bij oudere voertuigen nog wel eens tegen komen is de slechte staat van de vloer en de wanden. De kosten voor het herstellen van de vloer of wanden zijn erg hoog, dit wil je dus voorkomen. Het beste is om een vochtmeting aan de wanden te laten uitvoeren, hierbij kun je zien of er geen verborgen lekkages zijn. Als je over de vloer heen loopt voel je vaak als de vloer verrot is een zachte plek. Wanneer de ondervloer verrot is hecht het rubber niet meer goed op het hout en merk je dat het rubber los zit. Alvorens je een proefrit gaat maken met de wagen, controleer eens of de motor al warm was. Mocht dit het geval zijn kan het zijn dat de verkoper de motor van te voren warm heeft laten lopen en moet je je afvragen of de motor wel goed start als deze koud is. En kijken ook eens onder de motorkap, is het motorblok vet of zitten er druppels aan de binnenkant dan kan het zijn dat de motor olie lekt. Is het motorblok juist opvallend schoon kijk dan na de proefrit nog eens of dit nog steeds het geval is. Je kan ook de vloeistof in het koelvloeistofreservoir controleren, is deze helder of drijft er olie in de vloeistof? In het laatste geval kan het duiden op een lekke pakking in het motorblok. Tijdens de proefrit let je op de geluidjes tijdens het rijden (tip: zet de radio dus uit). Hoor je vreemde geluiden dan is dat namelijk een teken van slijtage. Tijdens het rijden kan je ook het aangrijppunt van de koppeling controleren. Als de wagen soepel schakelt en zonder geluiden naar elke versnelling gaat, is dit punt goed. Moet je de koppeling ver laten opkomen? Dan kan het zijn dat de koppeling versleten is. Houd tijdens het rijden ook de toerenteller in de gaten, kijk of de wagen vloeiend door de toeren loopt en of de auto niet hapert bij een bepaald aantal toeren.

Natuurlijk kijk je tijdens het rijden ook op het dashboard, check of er waarschuwingslampjes branden en of alle knoppen, de ruitenwisser, verlichting, airco en andere functies goed werken.

Vergeet tijdens de proefrit ook niet te testen of de auto stabiel op de weg ligt, hoe je dit doet? Laat het stuur tijdens het rijden even los en rem daarna hard (kijk wel even in de spiegel of het kan natuurlijk!), de auto hoort hierbij niet opzij te trekken op een rechte weg, Vind je het lastig om zelf de keuze te maken, neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag met de aankoop van jouw droom horsetruck. Daarbij kunnen wij ook een aankoopkeuring verzorgen zodat jij zeker weet dat je nog jaren met plezier kan rondrijden.

29 keer bekeken0 reacties